Nie-zabawki. Zapis czasu
„Nie-zabawki. Zapis czasu” to cykl dwunastu drewnianych rzeźb/instalacji powstały w ramach sześciomiesięcznego Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Założeniem projektu było nadanie ludowym zabawkom nowego znaczenia przez umieszczenie ich we współczesnych kontekstach, aby stały się one żywym i aktualnym środkiem artystycznego wyrazu.
Starałem się wykorzystać potencjał ukryty w zabawce ludowej do dialogu ze współczesnością, poruszając ważne sprawy ludzi dorosłych. Powstałe prace mają innego odbiorcę — stał się nim dorosły człowiek.
- Koniki ludowe Tadeusza Leśniaka włączyłem w temat wojny i zabaw militarnych: praca pt. „Wojna”
- Seria grzechotek, terkotek i kołatek pierwotnie używanych jako wrzawa kolędnicza, a później w wielkim poście. W mojej pracy posłużyła jako tło dźwiękowe do instalacji pt. „Wojna”.
- Wiatrak tradycyjny Jana Puka zestawiony z elektrowniami wiatrowymi powstał jako pytanie o krajobraz: praca pt. „Krajobraz”.
- Domki połączyłem z tematem powodzi: praca pt. „Powódź”.
- Liczydła utworzyły miasto biurowców: praca pt. „The City”.
- Ptaszki ludowe skontrastowałem z myśliwcem F-16: praca pt. „Przestrzeń powietrzna”.
- Grzechotka oraz pojemnik na przenoszenie królowej pszczół przeobraziłem w więzienie dla serca: praca zadająca pytanie o samotność człowieka pt. „Serce”.
- Łódka oraz poidło dla bydła stały się łodzią uciekinierów: praca pt. „Ucieczka”.
- Lalki, kołyska, latawiec, wózek stawiają pytanie o funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami: praca pt. „Niedoskonali”.
- Figurki zwierząt włączone zostały do tematu zmian klimatycznych i ogromnych pożarów: praca pt. „Ucieczka”.
- Pojazdy łączą się z tematem gigantycznych zatorów i nadmiaru pojazdów skontrastowanych z wątkiem pieszej wędrówki zbieracza złomu: praca pt. „Korek”.
- Zabawka na wysuwanym krzyżaku (elementy kolędnicze) podejmuje temat pomocy materialnej: praca pt. „Krzyżak proszalny”.